Τηλέμαχος Χυτήρης στην ημερίδα του ΙΟΜ: «…το λεγόμενο μεταβατικό στάδιο κινδυνεύει να είναι και το τελικό στάδιο»…

Ομιλία του Αναπληρωτή Υπουργού Πολιτισμού και Τουρισμού κ. Τηλέμαχος Χυτήρης στην ημερίδα του ΙΟΜ: «Eπίγεια Ψηφιακή Τηλεόραση: Ρυθμίσεις και Αρρυθμίες»


Κυρίες και κύριοι,
Θα ήθελα να ευχαριστήσω το ΙΟΜ για τη διοργάνωση της ημερίδας επίγεια ψηφιακή τηλεόραση – Ρυθμίσεις και αρρυθμίες και εύχομαι οι εργασίες της να συμβάλουν θετικά στη συζήτηση για τη διαμόρφωση του βέλτιστου ρυθμιστικού πλαισίου για τη ψηφιακή μετάβαση στη χώρα μας.

1. Η κατάσταση σήμερα (ρυθμίσεις):
H μετάβαση στην ψηφιακή εκπομπή και η σταδιακή παύση της τηλεοπτικής εκπομπής αναλογικού σήματος είναι μία πραγματικότητα. Όπως όλοι γνωρίζουμε, το έτος 2012 έχει ορισθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ως το έτος ολοκλήρωσης της μετάβασης (switch over) από την αναλογική εκπομπή τηλεοπτικού προγράμματος στην ψηφιακή εκπομπή. Η επίγεια ψηφιακή τηλεοπτική εκπομπή έχει εισαχθεί σε 21 ευρωπαϊκές χώρες και ορισμένες από αυτές (Γερμανία, Φινλανδία, Λουξεμβούργο, Σουηδία, Ολλανδία) έχουν ολοκληρώσει τη διαδικασία μετάβασης (switch off). Ακόμα και αν από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή δοθεί παράταση έως το 2015, η χώρα μας πρέπει άμεσα να ανταποκριθεί στα ευρωπαϊκά πρότυπα και δεδομένα. Στην Ελλάδα η δοκιμαστική περίοδος επίγειας ψηφιακής εκπομπής ξεκίνησε το 2008, στο πλαίσιο της εφαρμογής του ν. 3592/2007. Σύμφωνα με τον ν. 3592/2007 η μετάβαση στην ψηφιακή τηλεόραση περιλαμβάνει δύο στάδια:
α) την παράλληλη μετάδοση αναλογικής και ψηφιακής τηλεόρασης (μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή εκπομπή - άρθρο 14 ν. 3592/2007) και 
β)την παύση της αναλογικής τηλεόρασης και τη μετάδοση επίγειας τηλεόρασης αποκλειστικά με ψηφιακή τεχνολογία (άρθρο 13 ν. 3592/2007).
Προετοιμάζοντας τη μετάβαση, ο ν. 3592/2007 έδωσε τη δυνατότητα στους νομίμως λειτουργούντες τηλεοπτικούς σταθμούς να μεταδίδουν το αναλογικά εκπεμπόμενο πρόγραμμά τους με ψηφιακή τεχνολογία. Στο πλαίσιο αυτό, οι σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας (καθώς και η ΕΡΤ) μπορούν να εκπέμψουν το πρόγραμμά τους κατά το μεταβατικό στάδιο με ψηφιακή τεχνολογία χωρίς να προηγηθεί κάποια διαδικασία αξιολόγησης - αδειοδότησης (κατέθεσαν μια απλή δήλωση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, στην οποία αναφέρονται οι συχνότητες εκπομπής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον μεταβατικό Χάρτη – βλ. παρακάτω). Αντιθέτως, για τους νομίμως λειτουργούντες σταθμούς περιφερειακής και τοπικής εμβέλειας - λόγω του ότι οι συχνότητες που διατίθενται κατά το μεταβατικό στάδιο είναι περιορισμένες - απαιτείται η κατάθεση αίτησης στο ΕΣΡ και η αξιολόγηση των ενδιαφερομένων, με βάση το εκπεμπόμενο πρόγραμμα. Το ΕΣΡ έχει κάνει δεκτές αρκετές τέτοιες αιτήσεις. Για την υλοποίηση της δυνατότητας που προβλέπεται στο άρθρο 14 του ν. 3592/2007 εκδόθηκε η υπ’ αριθ. 21161/2008 ΚΥΑ των Υπουργών Μεταφορών και Επικοινωνιών & Επικρατείας (ΦΕΚ Α΄1680), με την οποία διαμορφώθηκε ο χάρτης συχνοτήτων σε επίπεδο επικράτειας και γεωγραφικών περιοχών. Πρόκειται για τον λεγόμενο μεταβατικό χάρτη. Για την ολοκλήρωση της διαδικασίας εκπομπής με ψηφιακή τεχνολογία οι ενδιαφερόμενοι σταθμοί θα πρέπει να επιλέξουν τον πάροχο δικτύου, ο οποίος παρέχει τις τεχνικές υπηρεσίες πολυπλεξίας προς τους παρόχους περιεχομένου (δηλ. τους τηλεοπτικούς σταθμούς). Στο πλαίσιο αυτό οι ιδιωτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας έχουν συστήσει εταιρεία («ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΠΑΡΟΧΟΣ Α.Ε.»- “DIGEA”), η οποία έχει λάβει τη σχετική άδεια παρόχου από την ΕΕΤΤ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ν. 3431/2006.

Μέχρι σήμερα το πρόγραμμα των σταθμών πανελλαδικής εμβέλειας εκπέμπεται με επίγεια ψηφιακή τεχνολογία από ορισμένες περιοχές. Οι σταθμοί περιφερειακής εμβέλειας έχουν μείνει αρκετά πίσω με την έννοια ότι λίγοι από αυτούς έχουν υλοποιήσει τη δυνατότητα που τους δίνει ο νόμος.

2. Προβλήματα – εκκρεμότητες (αρρυθμίες):
Παρά το ότι ήδη από το 2007 ο νομοθέτης έχει προβλέψει ένα μεταβατικό στάδιο για τη μετάβαση στην ψηφιακή εκπομπή, η χώρα μας βρίσκεται αρκετά πίσω. Οι ιδιωτικοί σταθμοί πανελλαδικής εμβέλειας έχουν κάνει μια ουσιαστική επένδυση, ωστόσο ακόμα η εκπομπή γίνεται από περιορισμένα σημεία (Αίγινα, Θεσσαλονίκη, Ξυλόκαστρο, πρόσφατα Εβρος). Δυστυχώς ο νομοθέτης δεν έχει λάβει μέριμνα για τη συντονισμένη έναρξη εκπομπής ψηφιακού σήματος κατά το στάδιο της μετάβασης, με αποτέλεσμα την εμφάνιση ποικίλων προβλημάτων λόγω της συνέχισης της ναλογικής εκπομπής. Ο μεταβατικός χάρτης συχνοτήτων φαίνεται στην πράξη να έχει αρκετές ατέλειες (π.χ. πολλές από τις συχνότητες που παραχωρούνται για ψηφιακή εκπομπή χρησιμοποιούνται παράλληλα για αναλογική εκπομπή από γειτονικά σημεία, με αποτέλεσμα τη δημιουργία εκατέρωθεν παρεμβολών). Πέραν αυτών, ο ν. 3592/2007 προβλέπει μια αρκετά γραφειοκρατική διαδικασία για την οριστική μετάβαση στην ψηφιακή εκπομπή και την αδειοδότηση των παρόχων περιεχομένου. Απαιτείται η έκδοση μιας σειράς κανονιστικών πράξεων [Π.Δ. για τους όρους και τα κριτήρια της διαγωνιστικής διαδικασίας, νέα ΚΥΑ για τον καθορισμό του οριστικού χάρτη συχνοτήτων και των τεχνικών προδιαγραφών εκπομπής, K.Υ.Α. σχετικά με τον αριθμό των αδειών, την εμβέλεια και το είδος του προγράμματος (ενημερωτικό ή μη), ΚΥΑ για το οικονομικό αντάλλαγμα που θα καταβάλουν οι αδειούχοι]. Με τα δεδομένα αυτά το λεγόμενο μεταβατικό στάδιο κινδυνεύει να είναι και το τελικό στάδιο.

3. Στόχοι της παρούσας Κυβέρνησης: Επιτάχυνση και απλούστευση των διαδικασιών
Στόχος της Κυβέρνησης είναι η επιτάχυνση της διαδικασίας μετάβασης στην ψηφιακή εκπομπή. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η απλούστευση των σχετικών διαδικασιών με την υιοθέτηση πιο ευέλικτων ρυθμίσεων, τροποποίηση κάποιων διατάξεων της ισχύουσας νομοθεσίας και ιδίως του ν. 3592/2007, λαμβάνοντας υπόψη τα ευρωπαϊκά δεδομένα και τις εξελίξεις σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες. 
Δύο είναι τα βασικότερα θέματα:
α) η σύνταξη του οριστικού χάρτη συχνοτήτων, ώστε να μπορεί να εκτιμηθεί η αξία του και το ψηφιακό μέρισμα (ήδη το Υπουργείο Υποδομών εργάζεται προς αυτήν την κατεύθυνση) και
β) η εξεύρεση ρεαλιστικών λύσεων για τη χωροθέτηση των πάρκων κεραιών και η απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης των κεραιοσυστημάτων. Βεβαίως, σημαντικό είναι στη συνέχεια να προχωρήσει με ταχείς ρυθμούς και με βάση ένα ξεκάθαρο νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο η αδειοδότηση των παρόχων περιεχομένου από το ΕΣΡ. Στο πλαίσιο αυτό χαιρετίζουμε την πρωτοβουλία του Ινστιτούτου Οπτικοακουστικών Μέσων και ελπίζουμε το ΙΟΜ να είναι αρωγός στο έργο μας.

Αποτελέσματα Ημερίδας ΙΟΜ