"ABS 3A" και "Eutelsat 115 West B": Η νέα γενιά δορυφόρων ηλεκτρικής πρόωσης στη ζώνη Clarke…

Νέα Ενημέρωση 03/03/2015: Η επιτυχημένη εκτόξευση της νέας γενιάς δορυφόρων  ηλεκτρικής πρόωσης "ABS 3A" και "Eutelsat 115 West B"… 
Η νέα δέσμη εκπομπής ελληνικού ενδιαφέροντος του δορυφόρου "Eutelsat 9Β - 9Ε"…
Νέα Ενημέρωση 04/03/2015: Ποιοι νέοι δορυφόροι προβλέπεται να εκτοξευτούν `η να ενεργοποιηθούν εμπορικά στη ζώνη Clarke εντός της νέας χρονιάς του 2015 (*);
Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε στη ζώνη Clarke (στις 2 Μαρτίου 2015), η εκτόξευση της νέας γενιάς δορυφόρων ηλεκτρικής πρόωσης "ABS 3A" και "Eutelsat 115 West B ", με τη πλατφόρμα της SpaceX και πύραυλο της σειράς Falcon 9 (από το κοσμοδρόμιο στο Ακρωτήρι Κανάβεραλ)… Παράλληλα και η ελληνική αγορά αναμένει με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την εκτόξευση του νέου δορυφόρου "Eutelsat 9B"…
Nicolas A.


Η νέα γενιά δορυφόρων "ABS 3A" και "Eutelsat 115 West B" κατασκευάστηκε από τη Boeing Satellites Systems International (με τη "πλατφόρμα 702SP"), η οποία χρησιμοποιεί για πρώτη φορά ένα σύστημα 100% ηλεκτρικής πρόωσης. Τα πλεονεκτήματα αυτής της πλατφόρμας κατασκευής ηλεκτρικής πρόωσης οφείλονται στη χρήση του ξένον (ενός αερίου πολύ ελαφρύτερου από άλλα υγραέρια πρόωσης), που επιτρέπει τη κατασκευή ελαφρύτερων δορυφόρων, οι οποίοι μπορούν να εκτοξευθούν ανά ζευγάρι δύο δορυφόρων (με πύραυλο της σειράς Falcon 9), εξοικονομώντας πόρους που μπορούν να περάσουν στη συνέχεια στις υπηρεσίες πελατών με ελκυστικότερες τιμές… Από την άλλη το μειονέκτημα της μεγάλης χρονικής διάρκειας στη τοποθέτηση ενός δορυφόρου 100% ηλεκτρικής πρόωσης στην τελική του θέση και σε γεωστατική τροχιά απαιτεί αρκετούς μήνες, εν αντίθεση με ένα συμβατικό δορυφόρο, που απαιτεί για την ίδια διαδικασία χρονικό διάστημα μερικών ημερών. Ο χρόνος για την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας των ηλεκτρικών δορυφόρων εξισορροπείτε από το χρόνο κατασκευής, ο οποίος είναι μικρότερος για τη νέα γενιά δορυφόρων με σύστημα 100% ηλεκτρικής πρόωσης ...


Η νέα δέσμη εκπομπής ελληνικού ενδιαφέροντος του δορυφόρου "Eutelsat 9Β - 9Ε"…
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον εστιάζεται η ελληνική αγορά στον υπό κατασκευή δορυφόρο "Eutelsat 9Β" (με 50 αναμεταδότες στη Ku-band: 10.70-10.95GHz και 11.7-12.5GHz), που αναμένεται να εκτοξευτεί το χρονικό διάστημα "Καλοκαίρι 2015" και να ενεργοποιηθεί στη τροχιακή θέση "" (με επιπλέον 12 αναμεταδότες επέκτασης νέας χωρητικότητας). Ο νέος δορυφόρος "Eutelsat 9Β", θα διαθέτει πέρα από την Πανευρωπαϊκή δέσμη εκπομπής και 4 περιφερειακές `η τοπικές δέσμες εκπομπής για τις αγορές της Ελλάδας, Ιταλίας, Γερμανίας και τις Σκανδιναβικές/Βαλτικές Χώρες.

Η νέα δέσμη εκπομπής ελληνικού ενδιαφέροντος (μετά τη τελευταία τροποποίηση), 
θα δώσει την ευκαιρία στις συνδρομητικές και επίγειες πλατφόρμες σε Ελλάδα και Κύπρο, να καλύψουν δυναμικά τη τοπική αγορά, με πολύ ισχυρό σήμα μέσω δορυφόρου. Έτσι με την εμπορική λειτουργία του δορυφόρου (εντός του 2015), προφανώς η πλατφόρμα του OTE TV θα έχει την ευκαιρία να ενεργοποιήσει περισσότερους αναμεταδότες στο νέο αποτύπωμα ιχνοδιαγράμματος ελληνικού ενδιαφέροντος του δορυφόρου "Eutelsat 9Β - 9Ε", το οποίο καλύπτει με ισχυρό σήμα και τους Έλληνες που διαμένουν και εργάζονται στις χώρες της Κεντρικής Ευρώπης…

Από εκεί και πέρα το νέο εκτεταμένο αποτύπωμα ιχνοδιαγράμματος ελληνικού ενδιαφέροντος (μέσω του νέου δορυφόρου "Eutelsat 9B"), διαφοροποιεί τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη μιας αντίστοιχης "Free-To-View πλατφόρμας μέσω δορυφόρου", για τη κάλυψη των λευκών ζωνών στην Ελληνική επικράτεια (χωρίς επίγειο ψηφιακό σήμα)! Εάν και εφόσον η Ελληνική πολιτεία αποφασίσει να κατευθύνει ένα μέρος των κονδυλίων του επιχειρησιακού προγράμματος «Ψηφιακή Σύγκλιση» και προς τη κατεύθυνση λήψης μέσω δορυφόρου… Γιατί δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ακριτικές νησιώτικες περιοχές του Αιγαίου (λόγω των αναλογικών παρεμβολών από τη γειτονική χώρα), "έχουν εγκαταλείψει σ` ένα μεγάλο βαθμό την επίγεια λήψη τηλεόρασης", μετά την έναρξη της δορυφορικών πλατφορμών "nova" (το 2000) και του "OTE TV" (το 2011) και είναι ακόμη περισσότερο εξοικειωμένες με τη δορυφορική λήψη τηλεόρασης (προστιθέμενα και λόγω του τουρισμού)…

Νέα Ενημέρωση 04/03/2015: Ποιοι νέοι δορυφόροι έχουν ήδη εκτοξευτεί `η αναμένεται να ενεργοποιηθούν εμπορικά στη ζώνη Clarke εντός της νέας χρονιάς του 2015 (*); 
(*) Με τη προϋπόθεση ότι η προβλεπόμενη εκτόξευση των δορυφόρων θα πραγματοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία, σε συνδυασμό με την εμπορική ενεργοποίηση στις αντίστοιχες τροχιακές θέσεις στη ζώνη Clarke… Ενδεικτικά θα αναφέρουμε τους δορυφόρους

- "Express-ΑΜ6": Έχει ήδη εκτοξευτεί με πύραυλο της σειράς Proton-M (στις 22 Οκτωβρίου από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ), με τον οποίο άνοιξε ο δρόμος για την επανέναρξη του προγράμματος εκτοξεύσεων της ILS. Ο νέος δορυφόρος "Express-ΑΜ6 ανήκει στους δορυφόρους ηλεκτρικής πρόωσης, γι αυτό και απαιτείτε ένα χρονικό διάστημα 6 έως 8 μήνες για να μπει σε πλήρη εμπορική λειτουργία στη προβλεπόμενη τροχιακή θέση "53.0Ε" (προορίζεται να ενεργοποιηθεί το καλοκαίρι του 2015), με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "44 Ku tps, 14 C tps, 2 L tps και 12 Ka tps"…

- "G-Sat 16": Έχει ήδη εκτοξευτεί με επιτυχία στη ζώνη Clarke (στις 06/12/14), με τη πλατφόρμα της Arianespace και πύραυλο της σειράς Ariane 5 - VA221, από το κοσμοδρόμιο του Kourou στη Γαλλική Γουιάνα (παρέα με το ανατολικό δορυφόρο "DirecTV 14 - 99.2Ε"). Επίσης διαθέτει προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "12 Ku tps και 36 C tps ", ενώ η προβλεπόμενη εμπορική λειτουργία του, αναμένεται εντός του 2015 στη τροχιακή θέση "55.0Ε"…

- Ενημέρωση 16/12/14: "Yamal 401": Έχει ήδη εκτοξευτεί με επιτυχία στη ζώνη Clarke (στις 14/12/14), με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M, από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ), με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "36 Ku tps και 17 C tps" και προβλεπόμενη εμπορική λειτουργία εντός του 2015 στη τροχιακή θέση "90.0Ε"…









Η επιτυχημένη εκτόξευση του δορυφόρου "Astra 2G"... 
Ενημέρωση 28/12/14: "Astra 2G": Με επιτυχία πραγματοποιήθηκε η προγραμματισμένη εκτόξευση του δορυφόρου "Astra 2G" στις 27/28 Δεκεμβρίου 2014, με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M (από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ)...
Ο "Astra 2G" έχει προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "62 αναμεταδότες στη ΚU μπάντα και 4 αναμεταδότες στη ΚΑ μπάντα", καθώς και δυνατότητες χρήσης της στρατιωτικής μπάντας Χ, "(της οποίας η φημολογούμενη προσωρινή χρήση από την κυβέρνηση του Λουξεμβούργου), ίσως καθυστερήσει τη προβλεπόμενη εμπορική λειτουργία του στις αρχές του 2015". Με την έλευση του δορυφόρου "Astra 2G" στη τροχιακή θέση "28.2Ε", θα ανοίξει ο δρόμος για τη πλήρη αντικατάσταση των υπηρεσιών του δορυφόρου "Eutelsat 28A", μετά τη σχετική συμφωνία ανάμεσα στους δυο παγκόσμιους δορυφορικούς παρόχους υπηρεσιών "SES και Eutelsat Communications"…




Νέα Ενημέρωση 03/03: Η επιτυχημένη εκτόξευση της νέας γενιάς δορυφόρων ηλεκτρικής πρόωσης...
"ABS 3A":  Ο δορυφόρος "ABS 3A" έχει ήδη εκτοξευτεί με επιτυχία στη ζώνη Clarke (στις 2 Μαρτίου 2015), με τη πλατφόρμα της SpaceX και πύραυλο της σειράς Falcon 9 (από το κοσμοδρόμιο στο Ακρωτήρι Κανάβεραλ), παρέα με ένα άλλο ηλεκτρικό δορυφόρο "Eutelsat 115 West B"… Ο νέος 100% ηλεκτρικής πρόωσης δορυφόρος "ABS 3A", προβλέπεται μετά από ένα μεγάλο χρονικό διάστημα να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "3.0W", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "24 Ku tps και 24 C tps" (προσφέροντας τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες σε Αμερική, Ευρώπη, Αφρική και Μέση Ανατολή).… Ενώ για πρώτη φορά ενεργοποιείται εμπορικά η τροχιακή θέση "3.0W" και θα συνδυαστεί με το προβλεπόμενο συντονισμό συχνοτήτων (και ιχνοδιαγραμμάτων), με τις ήδη ενεργές γειτονικές τροχιακές θέσεις "4.0W" και "5.0W"... 


Ο "ABS 3A" ανήκει στη νέα γενιά δορυφόρων που κατασκευάστηκε από τη Boeing Satellites Systems International (με τη "πλατφόρμα 702SP"), η οποία χρησιμοποιεί για πρώτη φορά ένα σύστημα 100% ηλεκτρικής πρόωσης. Τα πλεονεκτήματα αυτής της πλατφόρμας κατασκευής ηλεκτρικής πρόωσης οφείλονται στη χρήση του ξένον (ενός αερίου πολύ ελαφρύτερου από άλλα υγραέρια πρόωσης), που επιτρέπει τη κατασκευή ελαφρύτερων δορυφόρων, οι οποίοι μπορούν να εκτοξευθούν ανά ζευγάρι δύο δορυφόρων (με πύραυλο της σειράς Falcon 9), εξοικονομώντας πόρους που μπορούν να περάσουν στη συνέχεια στις υπηρεσίες πελατών με ελκυστικότερες τιμές… Από την άλλη το μειονέκτημα της μεγάλης χρονικής διάρκειας στη τοποθέτηση ενός δορυφόρου 100% ηλεκτρικής πρόωσης στην τελική του θέση και σε γεωστατική τροχιά απαιτεί αρκετούς μήνες, εν αντίθεση με ένα συμβατικό δορυφόρο, που απαιτεί για την ίδια διαδικασία χρονικό διάστημα μερικών ημερών. Ο χρόνος για την έναρξη της επιχειρησιακής λειτουργίας των ηλεκτρικών δορυφόρων εξισορροπείτε από το χρόνο κατασκευής, ο οποίος είναι μικρότερος για τη νέα γενιά δορυφόρων με σύστημα 100% ηλεκτρικής πρόωσης.



Νέα Ενημέρωση 04/03/2015: Ποιοι νέοι δορυφόροι προβλέπεται να εκτοξευτούν `η να ενεργοποιηθούν εμπορικά στη ζώνη Clarke εντός της νέας χρονιάς του 2015 (*);
(*) Με τη προϋπόθεση ότι η προβλεπόμενη εκτόξευση των δορυφόρων θα πραγματοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία, σε συνδυασμό με την εμπορική ενεργοποίηση στις αντίστοιχες τροχιακές θέσεις στη ζώνη Clarke… Ενδεικτικά θα αναφέρουμε τους δορυφόρους

"MonacoSat/TurkmenAlem":  
Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί εντός Μαρτίου 2015 με τη πλατφόρμα της SpaceX και πύραυλο της σειράς Falcon 9 (από το κοσμοδρόμιο στο Ακρωτήρι Κανάβεραλ), προβλέπεται μετά από ένα χρονικό διάστημα να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "52.0Ε", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "38 Ku tps". Ενώ 12 αναμεταδότες ανήκουν για εμπορική χρήση στην SES (ως δικαιώματα του ένθετου δορυφόρου "MonacoSat), ως ωφελίμου φορτίου εντός του δορυφόρου "TurkmenAlem 52Ε". Μετά τη σχετική συμφωνία ανάμεσα στο "Υπουργείο Συγκοινωνιών του Τουρκμενισταν" και τη "Space Systems International-Monaco SAM", στα πλαίσια της κοινής εκμετάλλευσης και στάθμευσης του δορυφόρου "TurkmenAlem 52Ε", στη κατοχυρωμένη τροχιακά θέση του Μονακό "52Ε (ως "MonacoSat")".…


- "Express-ΑΜ7":
Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί στα μέσα Μαρτίου 2015 (με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M, από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "40.0Ε", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "36 Ku tps, 24 C tps και 2 L tps"...


- "Express-ΑΜ8": Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί στις αρχές Απριλίου 2015 (με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M, από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "14.0W", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "16 Ku tps, 24 C tps και 2 L tps/ 2 Ka tps"...




- "Thor 7": Αναμένεται να εκτοξευτεί στα μέσα Απριλίου 2015 (με τη πλατφόρμα της Arianespace και πύραυλο της σειράς Ariane 5- VA222, από το κοσμοδρόμιο του Kourou στη Γαλλική Γουιάνα) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "0.8W", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "11 Ku tps και ? Ka tps"…






- "Turksat 4Β": Άλλος ένας δορυφόρος για τη γειτονική χώρα, που προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "50.0Ε", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "18 Ku tps και 12 Ka  tps". Ο όποιος αναμένεται να εκτοξευτεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 (με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M, από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ)…




- "Amos 6": Αναμένεται να εκτοξευτεί τον Αύγουστο του 2015 (με τη πλατφόρμα της SpaceX και πύραυλο της σειράς Falcon 9, από το κοσμοδρόμιο στο Ακρωτήρι Κανάβεραλ) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "4.0W", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "39 Ku tps, 24 Ka tps και 2 S tps"…



- "Eutelsat 8 West B": Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί το Καλοκαίρι του 2015 (με τη πλατφόρμα της Arianespace και πύραυλο της σειράς Ariane 5 - VA225, από το κοσμοδρόμιο του Kourou στη Γαλλική Γουιάνα) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "8.0W", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "40 Ku tps και 10 C tps"…




- "Eutelsat 9Β": Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί ανάμεσα στο χρονικό διάστημα "Καλοκαίρι 2015 (με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M, από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "9.0Ε", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "66 tps στη Ku-band: 10.70-10.95GHz και 11.7-12.5GHz"  (με επιπλέον 12 αναμεταδότες επέκτασης νέας χωρητικότητας) και αναμένεται με ιδιαίτερο ελληνικό ενδιαφέρον…



- "Badr 7": Αναμένεται να εκτοξευτεί στο δεύτερο εξάμηνο του 2015 (με τη πλατφόρμα της Arianespace και πύραυλο της σειράς Ariane 5, από το κοσμοδρόμιο του Kourou στη Γαλλική Γουιάνα) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "26.0Ε", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "36 Ku tps". Προφανώς ο νέος δορυφόρος "Badr 7" (ο οποίος ανήκει στην ίδια πλατφόρμα κατασκευής με τον ήδη ενεργό δορυφόρο Badr 5), θα αντικαταστήσει το δορυφόρο "Badr 4" και "ενδεχομένως θα σημάνει το τέλος πρόσβασης στη τροχιακή θέση 26Ε, για τα βόρεια της χώρας μας με λογικές διαμέτρους κατόπτρων λήψης (90cm-1.80cm)"…



- "Eutelsat 36C": Αναμένεται να εκτοξευτεί το Φθινόπωρο του 2015 (με τη πλατφόρμα της ILS και πύραυλο της σειράς Proton-M, από το κοσμοδρόμιο του Μπαϊκονούρ) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "36.0Ε", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "70 Ku tps και Ka tps "…


- "Hispasat AG1": Αναμένεται να εκτοξευτεί στο τελευταίο τρίμηνο του 2015 με τη πλατφόρμα της Arianespace και πύραυλο της σειράς Ariane 5 (από το κοσμοδρόμιο του Kourou στη Γαλλική Γουιάνα), χωρίς να έχει ακόμη προσδιοριστεί η πτήση και το ζευγάρι δορυφόρου εκτόξευσης. Ενω προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "36.0W", με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "20 Ku tps και 3 Ka tps"…




- "Telstar 12V": Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί στο τέλος του 2015 (χωρίς να έχει ακόμη ανακοινωθεί με ποια πλατφόρμα εκτόξευσης θα πραγματοποιηθεί…), ενώ προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "15.0W". Και θα αντικαταστήσει το δορυφόρο "Telstar 12", χωρίς ακόμη να έχουν ανακοινωθεί οι προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών του νέου δορυφόρου...



- "ABS 2A": Προγραμματίζεται να εκτοξευτεί στο τέλος του 2015 (με τη πλατφόρμα της SpaceX και πύραυλο της σειράς Falcon 9, από το κοσμοδρόμιο στο Ακρωτήρι Κανάβεραλ) και προβλέπεται να ενεργοποιηθεί εμπορικά στη τροχιακή θέση "75.0Ε" (μια τροχιακή θέση που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής στο ρωσόφωνο πληθυσμό της χώρας μας μέχρι την αντικατάσταση του δορυφόρου "ABS 1A"), με προδιαγραφές χωρητικότητας αναμεταδοτών "48 Ku tps"…